Anne Hjernøe

Endelig kom den: Bogen der kan give både dig og dine børn gode spisemønstre, fred i sjælen og ro omkring aftenbordet. Måske har du hørt det før, og tvivlet på om det var sandt? Men det er det.

Små børn er selvregulerende når det drejer sig om mad. Lader du være med at overvåge dem og fortælle dem hvad de kan lide, hvad de må spise og hvornår de er sultne eller mætte, så finder de helt selv ud af det.

Spekulerer du over hvorfor dit barn nogle dage kun spiser kød til aftensmad, og andre dage kun pasta eller grøntsager? Ja så er svaret her i bogen, og du skal ikke være bange for det. Dit barn er helt normalt.

MADRO er en fremragende bog, skrevet af to af landets dygtigste kosteksperter og den handler om meget mere end ro omkring bordet. Den handler om hvordan vi voksne konstant piller ved den meget fine appetitregulering som børn er i besiddelse af. Hvordan vi, i forsøget på at gøre det så godt som muligt for vores poder, overvåger deres tallerkener og spisemønstre dag ud og dag ind. For tænk nu hvis de søde små, blev fejlernærende eller ikke får nok grøntsager.

Hvis du fortæller dit barn at det skal spise noget andet end det, det øser over på tallerkenen, så fortæller du dit barn at det ikke kan mærke hvad det har lyst til. Fortæller du barnet at det skal spise op, selv om et ikke længere er sultent, så fortæller du barnet at det ikke selv kan mærke om det er mæt eller sultent. Men du kan ikke mærke om dit barn er mæt, det kan kun barnet!

I bogen Madro, får du gode råd til, hvordan du bedst muligt taler med dit barn omkring mad. Hvordan både du og barnet lærer at lytte til kroppens signaler. Hvordan man undgår at bruge mad til trøst, og et hav af andre vigtige ting.

Hvis du selv kæmper lidt med kiloene, og synes du kan se dit barn tager lidt for meget på, er det måske naturligt for dig, at begrænse barnets adgang til mad, så de ikke ”ender” ligesom dig. Men tager du maden fra et sultent barn, som er i voksealderen, så får du måske et barn der overspiser senere, fordi det er bange for ikke at blive mæt, eller et barn der gemmer mad og spiser i smug. Det er et mønster som mange overspisere slås med i lange perioder af deres liv.

Så har du selv en historie med overspisning, så fortæller Madro dig også om, hvor årsagen til dette, måske kan findes, og hvordan du undgår at dit barn kommer ind i det samme mønster.

Tænker du at det er for sent, at du allerede har ”ødelagt” de fine mekanismer i dine børn? Så fortvivl ikke. Du kan sagtens nå at rette skuden op. Men det kræver indsigt og tålmodighed.

Indsigten kan du hente her i bogen, tålmodigheden skal du finde i dig selv. For du kan sagtens lære både dit barn og dig selv, at mærke efter. At spise fordi du er sulten, og ikke på følelser, eller fordi du er bange for at der ikke er mad når du er sulten.

Har du et selektivt spisende barn? Et barn der for eksempel kun vil spise pasta og franskbrød? Eller et barn der har svært ved at lade slikskålen stå, når den kommer på bordet, også selv om kvalmegrænsen er overskredet? Så er der også gode øvelser til at lære barnet at mærke sult, nysgerrighed og at stoppe når lysten til slik egentlig ikke er der længere, men blot erstattet af angsten for ikke at måtte spise slik igen før om lang tid.

Med bogen her, er der håb om at madroen vil sænke sig i mange hjem. Det kræver en indsats, men den kan heldigvis gøres både sjov og velsmagende.

Next
Next